Van kas naar keuken
Een tomaat moet eerst en vooral lekker zijn. Hoewel mensen vaak denken dat de zon de smaak en textuur van tomaten bepaalt, zijn de genen veel belangrijker. Die bepalen voor maar liefst 70% hoe een tomaat smaakt. Het zoeken naar innoverende en smaakvolle tomatenvariëteiten is bij Stoffels dan ook een kerntaak. De teeltwijze en het gebruik van een organische bodem maakt eveneens een wereld van verschil in het kweken van een smakelijke tomaat. Ook hier vaart Stoffels resoluut een andere koers dan telers die werken met de gangbare hydrocultuur.
Veel mensen hebben de misvatting dat ze enkel lokaal kunnen kopen door rechtstreeks groenten bij een boer te halen, maar ook zonder hoevewinkel slaagt Stoffels erin om een dagvers product tot bij de consument te krijgen. Het bedrijf van Paul Stoffels en Petra Veldman evolueerde van een louter producerend bedrijf, naar een bedrijf dat actief op zoek gaat naar een eigen afzetmarkt. Zowel retail, speciaalzaken, restaurants en eindconsumenten proberen ze rechtstreeks te inspireren met innoverende concepten, nieuwe tomatenvariëteiten en verfrissende ideeën voor het gebruik van tomaten in de keuken.
Dit bewust verkorten van de keten is enigszins disruptief in de sector. Stoffels keerde namelijk het eerder archaïsche systeem de rug toe waarin tuinbouwproducten eerst langs veilingen, coöperaties, tussenhandelaars en transporteurs moeten passeren om in het winkelschap te geraken. Een tomaat die ’s ochtends wordt geoogst gaat dezelfde dag nog mee met versleveranciers. Die zorgen er op hun beurt voor dat het product de volgende dag kraakvers op zijn bestemming komt. Bij sommige retailers, speciaalzaken en restaurants lukt het zelfs om met eigen vrachtwagens rechtstreeks te leveren wat de versheid en kwaliteit enkel ten goede komt. Op deze manier is ook de ecologische impact meteen voelbaar. Een groot deel van de afzet van Stoffels bevindt zich nog steeds dicht bij huis.
Deze inspanningen gaan niet onopgemerkt voorbij. Een groeiend aantal chefs kiezen omwille van de kwaliteit, smaak en het innoverend karakter bewust voor de tomaten van Stoffels. Enkele voorbeelden zijn (sterren)zaken zoals Nage, De Wingerd, The Jane, Bon Bon en La Belle. “Als chef ben je steeds op zoek naar topproducten en met Stoffels tomaten hebben we de perfecte partner gevonden. Kraakvers, altijd goed van smaak en geregeld nieuwe variëteiten om met te experimenteren”, aldus Chef Jean-Philippe Vormezeele van The Jane. Stoffels is steeds op zoek naar chefs die zich willen vervoegen bij hun smaakteam. Het uittesten van nieuwe tomatensoorten geeft heel wat nieuwe culinaire mogelijkheden. Interesse in hun product? Het Stoffels salesteam neemt graag contact op met je vaste leverancier. Volg Stoffels Tomaten op Facebook en Instagram en blijf op de hoogte van alle nieuwigheden. Op zoek naar Stoffels Tomaten in de winkelrekken? Je vindt ze bij Colruyt, Okay, Spar, Carrefour, Hanos of Metro en de betere groentespeciaalzaken.